Gelegenheidsetiketten voor het Likeur & Fris Museum

Stickeretiket Marivin (Tilburg), 6 t/m 8 augustus 2004.

Stickeretiket Marivin (Tilburg), 6 t/m 8 augustus 2004.

Stickeretiket ontvangst Tilburgse bevrijders, 29 oktober 2004.

Stickeretiket ontvangst Tilburgse bevrijders, 29 oktober 2004.

Stickeretiket gouden bruiloft Is en Korry Jonkers, 18 juni 2007.

Stickeretiket gouden bruiloft Is en Korry Jonkers, 18 juni 2007.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gelegenheidsetiketten. Iedereen die lol heeft in grafische vormgeving bezondigt zich er wel eens aan. Met cut and paste kom je een heel eind. Het aantal drankenetiketten dat is gemaakt ter gelegenheid van speciale gebeurtenissen loopt alleen al in Nederland in de tienduizenden. Met name wat betreft bier en gedistilleerd – en binnen gedistilleerd vooral in de productcategorie kruidenbitters – worden heel wat feestelijke of memorabele gebeurtenissen opgeleukt met dranken onder gelegenheidsetiket (fancy label). Zo’n fles of kruik met gelegenheidsetiket is natuurlijk een fantastisch aandenken maar eenmaal leeggedronken wordt diezelfde fles of kruik vroeg of laat een vervelende sta-in-de-weg.

Als conservator van het Likeur & Fris Museum (Hilvarenbeek) heb ik door bezoekers en via internet vele tientallen van dit soort flessen en kruiken aangeboden gekregen. Mijn repliek is altijd dat het Likeur & Fris Museum op verpakkingsgebied alleen het meest kenmerkende wil verzamelen – de flessen en kruiken geëtiketteerd met courante etiketten – en juist geen collectie ambieert die voornamelijk bestaat uit ‘rariteiten’. Dat gezegd hebbende kan ik het toch niet nalaten hier een paar gelegenheidsetiketten te laten zien die ik – jaren geleden – zelf ontworpen heb. Wel bewaard in de collectie van het Likeur & Fris Museum, lekker inconsequent dus. Maar wie zegt dat een conservator dat niet af en toe mag zijn. Ik laat het graag aan een volgende conservator over of ook deze flessen en kruiken met gelegenheidsetiket voor ‘ontzameling’ (afstoting of vernietiging) in aanmerking komen.

© Peter Zwaal, 2014