Titel: Frisdranken in Nederland : een twintigste eeuwse produktgeschiedenis
Opdrachtgever: Centrum voor Bedrijfsgeschiedenis van de Erasmus Universiteit Rotterdam in samenwerking met Stichting BBM (Rotterdam)
Uitgeverij: Stichting BBM (Rotterdam)
Projectduur: januari 1992 t/m maart 1993 (archiefonderzoek, interviews, illustratieresearch en schrijfwerkzaamheden)
Publicatie: juni 1993
ISBN: 978-90-74255-05-9
Taal: Nederlands met Engelse samenvatting
Omvang: 399 pagina’s, circa 240 illustraties
Uitvoering en formaat: ingebonden, 22 x 26 cm (h x b)
Verkrijgbaarheid: uitsluitend nog antiquarisch verkrijgbaar
Zwaal hield de bestuurlijke wederwaardigheden, voor zover ze niet rechtstreeks met de afzet te maken hadden, tot een prijzenswaardig minimum beperkt, nam slechts weinig bestuursfoto’s op en schreef in de allereerste plaats een leesbaar verhaal. [Het boek geeft] door het overvloedige illustratie-materiaal tevens een beeld van honderd jaar advertentiegeschiedenis – Henk van Gelder (NRC Handelsblad)
Een verrassend spannende bedrijfsgeschiedenis. […] Een prachtvolle aanvulling op het Culturele Vergeetwoordenboek: zeg zachtjes namen als Joy, Perl of Champagnepils, en het motortje van het geheugen begint te spinnen – Diny Schouten (Vrij Nederland)
Bedrijfshistoricus Zwaal verhaalt sappig over de vechtpartijen, valse concurrentie en andere vormen van louche zakendoen, gebeurtenissen die in 1933 hebben geleid tot de oprichting van een branche-organisatie. Maar ook daarna waren de gazeuseheren niet altijd vriendelijk voor elkaar. Uitgebreid wordt de ‘oorlog’ tussen Coca-Cola en Pepsi-Cola beschreven, hoe de grote bierbrouwerijen zich inkochten […] en hoe oliedom men was om in 1971 de zaak Exota niet snel af te handelen […] – Rien van den Anker (Haagsche Courant)
A handsome and authorative history […] attractively illustrated with photographs of trade personalities past and present, plant and equipment, packaging and advertisements – Soft Drinks Management International
Er wordt ingegaan op alle aspecten […] zoals wettelijke regelingen en bepalingen, reclame, verpakkingen, concurrentie, etc. […] Ondanks de vele technische en bedrijfsmatige informatie […] een vlot geschreven lees-, studie- en naslagwerk. Een persoons- en zakenregister en een epiloog completeren dit indrukwekkende boekwerk – H.F. Duvalois (NBD)