Titel: Bavaria : biografie van een brouwerij en een familie uit Lieshout
Opdrachtgever en uitgeverij: Bavaria N.V. (Lieshout)
Co-auteur: A.J.N. (Antoon) Swinkels
Projectduur: november 2001 t/m augustus 2008 (archiefonderzoek, interviews, illustratieresearch, schrijf- en vertaalwerkzaamheden, drukwerkbegeleiding)
Publicatie: januari 2009
Taal: Nederlands met Engelse samenvatting in de kantlijn
ISBN: 978-90-73110-03-8
Oplage: 3.000 exemplaren
Omvang: 576 pagina’s, circa 670 illustraties
Uitvoering en formaat: ingebonden met stofomslag, 29 x 24 cm (h x b)
Verkrijgbaarheid: uitsluitend nog antiquarisch en bij opdrachtgever verkrijgbaar
Hoewel aanvankelijk bedoeld ter markering van de directie-entree van de zevende brouwersgeneratie Swinkels (1 mei 2004), rolt deze bedrijfs- en familiekroniek van de Brabantse brouwerij pas in het najaar van 2008 van de drukpers. De feestelijk presentatie van het boek vindt plaats op 9 januari 2009, voorafgaand aan de nieuwjaarsreceptie voor het personeel, dat uiteraard na afloop allemaal een exemplaar krijgt uitgereikt. Grote animator achter het project is oud-directeur en commissaris Antoon Swinkels (1934-2014), die in 2001 het doctoraal examen geschiedenis heeft behaald en wel zin heeft om zijn hand te wagen aan een bedrijfs- en familiegeschiedenis. De laatste keer dat een dergelijke geschiedenis in druk is verschenen is 1938. Hoog tijd dus voor een update. Dat het project veel langer duurt dan gedacht (overigens zonder de begroting fors te overschrijden) heeft verschillende oorzaken. Zo vindt grondig bronnenonderzoek plaats naar de vroegste geschiedenis van de brouwerij, die niet in 1719 is opgericht zoals de etiketten suggereren maar al in 1680 blijkt te bestaan. Verder worden vele tientallen personen één of meerdere malen geïnterviewd en worden tevens naspeuringen verricht naar familiebedrijven die deel uitmaken van het netwerk waarin de brouwerij heeft geopereerd. Ook het grote aantal meelezers zorgt voor enig oponthoud. Het resultaat is echter een boek dat recht doet aan één van de oudste en mooiste familiebedrijven van Nederland. En passant worden in het boek ook enkele kritische noten gekraakt over de vaak wat gemakzuchtige geschiedschrijving inzake de Nederlandse biermarkt.
Het boek gewijd aan Bavaria is een kloeke pil en weerspiegelt qua uitvoering en omvang het inmiddels mondiale karakter van dit familiebedrijf – Giel van Hooff (Erfgoed van Industrie en Techniek)
Onderhoudend en leerzaam voor iedereen die meer wil weten over de start, groei en verschillende generaties van een bijzonder Nederlands familiebedrijf – Startersmagazine
Filmpje ter gelegenheid van presentatie (9 januari 2009)