Een frisse boel (2001)

Een frisse boel (2001)
Titel: Een frisse boel : klassieke Nederlandse reclamefilmpjes voor frisdranken en verpakte waters
Opdrachtgever en uitgeverij: Stichting BBM (Rotterdam)
Projectduur: oktober 2000 t/m april 2001 (archiefonderzoek, filmresearch, productie- en drukwerkbegeleiding)
Publicatie: mei 2001
Taal: Nederlands
ISBN: 978-90-74255-40-0
Oplage: 100 exemplaren
Omvang: VHS PAL, 25 minuten
Uitvoering en formaat: Amaray videobox FL300 zwart, 21 x 12 cm (h x b)
Verkrijgbaarheid: uitsluitend nog antiquarisch verkrijgbaar

 

Voor de Stichting BBM ging ik in 2000 en 2001 op zoek naar oude bioscoop- en televisiecommercials van frisdranken en mineraalwaters. De Stichting BBM (1992-2008) was een secretariaatsbureau in Rotterdam dat diensten uitvoerde ten behoeve van de brancheorganisaties NFI (Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie) en GDH (Vereniging van de Nederlandse Groothandel in Dranken en Horecabenodigdheden). Op 1 mei 2001 vierden deze twee verenigingen het feit dat honderd jaar eerder de eerste schreden waren gezet op het pad van gezamenlijke belangenbehartiging onder de vlag van de Algemeene Nederlandsche Bond van Mineraalwaterfabrikanten en Bierhandelaren.

Het jubileumfeest van de Stichting BBM werd op 1 mei 2001 in kasteel Maurick te Vught gevierd. Na afloop kregen alle genodigden een goodiebag mee naar huis met een fles frisdrank, een kruik bier, het boekje 100 jaar BBM en de videoband Een frisse boel. De hele inhoud van die goodiebag kwam voor mijn rekening. Verreweg de meeste arbeidsuren gingen zitten in de productontwikkeling van die videoband. Niet alleen de zoektocht naar commercials van 20 jaar of ouder was buitengewoon tijdrovend, ook met het opsporen en regelen van de auteursrechten waren veel uren gemoeid. Tom van Helden, die verbonden was aan het Nederlands Audiovisueel Archief (Hilversum), was zeer behulpzaam bij de zoektocht naar oude commercials. Ook Ronny Temme van de Stichting Nederlands Filmmuseum (Overveen) stond mij op dat vlak terzijde. Veel opgespoorde commercials bleken echter ongedateerd en ook ontbraken veelal de gegevens omtrent de auteursrechthebbenden. Veel aanvullend archiefonderzoek en speurwerk was daarom noodzakelijk.

NRC Handelsblad,  22 mei 2001.

NRC Handelsblad, 22 mei 2001.


De compilatievideoband Een frisse boel is jarenlang met grote regelmaat vertoond in het Nationaal Likeur- en Frisdrankenmuseum Isidorus Jonkers (Likeur & Fris Museum) te Hilvarenbeek. Na de feestelijke ‘première’ van de videoband met reclamefilmpjes (op 1 mei 2001 in voornoemd museum door reclamehistoricus Wilbert Schreurs) stuurde ik journalist Henk van Gelder van NRC Handelsblad ook een exemplaar. Daaruit ontwikkelde zich een korte e-mailcorrespondentie over frisdrankreclame, met als resultaat dat Van Gelder nog een aardig artikel over dit onderwerp schreef voor de mediapagina van de krant.

 

 

 

Peter Zwaal

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPin on PinterestShare on Google+Email this to someone